Jak poznáme dietu od kvalitní diety? Zde je problém většiny obézních lidí.

Na internetu a v publikacích se setkáme se stovkami různých „zaručených“ diet. Převážná většina z nich je založena na tom, že se v něčem musíte omezit nebo vyloženě hladovět. Obě variantu jsou však špatně – ukážeme proč.

Foto: Pixabay

Hned na začátek uvedu názorný příklad. Když máte držet nízkosacharidovou dietu, kde se snažíte nepřekročit hranici 100 g sacharidů denně a celý den nebudete nic jíst, ale večer si dáte dva věnečky. Tyto věnečky mají dohromady cca 80 g sacharidů. Podle této gramáže se dá usuzovat, že vlastně dodržujete nízkosacharidovou dietu.

Sami však vidíte, že se jedná o nesmysl. Někteří lide zase zběsile počítají kalorie a KJ se stejným efektem. Ve skutečnosti je potřeba klást důraz spíše na mikronutrienty, což jsou základní prvky – bílkoviny, sacharidy, tuky, vitaminy a minerály. Je jasné, že je zde očividný rozdíl toho, když vezmeme dva lidi a jeden se bude řídit „věnečkovou“ nízkosacharidovou dietou a druhý bude mít vypracovaný dietní plán, kde jsou zahrnuty luštěniny, zelenina, ovoce, kvalitní bílkovina.

Ten rozdíl je právě pointa dnešního článku. Jde o kvalitu surovin, a to nemluvím o ceně. Při stejném množství sacharidů do sebe můžeme dostat jen cukr a tuk nebo na druhé straně množství vlákniny, živin, vitaminů, minerálů a mnoho dalšího. Mám zkušenost, že většina obézních lidí, kteří se snaží usilovně zhubnout patří mnohdy do té první kategorie.

Přitom z vlastního života mohu říci, že když se člověk přestane usilovně snažit a prostě jen zdravě jí, zdravě žije a je v pohodě, tak kila jdou dolů prakticky sami. Je přirozeností člověka být hubený či lehce plnoštíhlý. Pokud má jinou postavu, je zde evidentně nějaký problém. Buď se může jednat o problém právě s kvalitou stravy, s pohybem, se stresem, s pitným režimem, s kvalitou spánku, apod. Každopádně se vyplácí trochu se zamyslet, jaké živiny vlastně do sebe dáváme a nepřehánět to s počítáním gramů.

Zdroj: Health.com (odkaz)

Přidejte si nás

Přidat na Seznam.cz