Zobrazuji 3 výsledků
DIETY SPORT

Jaké jsou nejpoužívanějších látky ve spalovačích tuků a co s námi dělají?

Foto: Pixabay

Pojďme si nyní představit 5 nejčastěji používaných látek ve spalovačích tuků a trochu si objasnit jejich fungování.

  1. Kofein
  2. Synefrin
  3. L-karnitin
  4. EGCG z extraktu ze zeleného čaje
  5. CLA (konjugovaná kyselina linolová)

 

1. Kofein

Kofein je přírodní látkou, kterou lze nalézt v kávě, čaji nebo guraně. Kofein je možno i vyrábět synteticky. Můžeme ho považovat za nejvíce používaný stimulant a spalovač.

Jak kofein funguje?

Po požití začne náš organismus zvyšovat uvolňování adrenalinu a noradrenalinu. Jejichž vyšší vylučování do organismu způsobuje vyšší krevní tlak, rychlejší činnost srdce a větší stimulace organismu.

Pozitivní účinky kofeinu

  • Sportovci používají 3-6 mg/kg pro zvýšení vytrvalostních i silových výkonů. Vyšší dávky již nezvyšují výkon.

  • Větší účinek má kofein v podobě kávy než tablet.

  • Zvyšuje bdělost.

  • Účinný při intervalové zátěži.

  • Pomáhá udržet maximální vytrvalostní výkon.

Účinky kofeinu jsou individuální. Záleží zejména na stupni trénovanosti a na navyklosti na kofein.

Co se stane, pokud to s kofeinem přeženeme?

Pokud to přeženeme s kofeinem lze očekávat nespavost, bolest hlavy, vysoký krevní tlak, bušení srdce, třes, podráždění žaludeční sliznice a také časté močení.

Foto: Pixabay

2. Synefrin

Je to látka, která se nachází v kůře pomerančů. Synefrin má pozitivní efekt na odbourávání tuků.

Jak synefrin funguje?

Jedná se o aktivaci β-3 adrenoreceptorů. Které zvyšují rychlost metabolismu, vedou k lipolýze a mohou snížit příjem potravy.

Používání synefrinu

  • Lepší účinky v kombinaci s kofeinem

  • Dávka 50 mg může zvýšit klidový energetický výdej až o 3,7 % na dalších 75 minut

  • Dávka 100 mg synefrinu samostatně nebo s kofeinem zvyšuje výkon při silovém tréninku

3. L-karnitin

Karnitin má dvě formy D-karnitin a L-karnitin. Pouze forma L-karnitin je biologicky aktivní. D-karnitin by se v doplňcích stravy neměl objevit.

L-karnitin v buňkách

L-karnitin je látka tělu vlastní, dovedeme si ji vytvořit z esenciálních aminokyselin lysinu a methioninu ve všech buňkách těla. Jeho syntéza probíhá v játrech a ledvinách a pokryje zhruba 25 % denní potřeby. Zdrojem L-karnitinu je především maso a mléčné výrobky.

Hlavní funkcí L-karnitinu je rozklad tuků a získávání energie pro práci srdečního a kosterního svalu.

Tato látka se používá při vytrvalostních výkonech, šetří totiž glykogen.

L-karnitin je látka, která se doporučuje používat dlouhodobě s dávkováním 1-2 g denně.

Při krátkodobém používání L-karnitinu se zvýší jeho hladina pouze v plazmě. Ovšem pro svalový výkon je důležitá jeho hladina přímo ve svalu. Ta se zvýší až po 4-6 týdnech užívání.

4. Extrakt ze zeleného čaje (EGCG)

Jedná se o látku, která se nachází přímo v zeleném čaji. Zelený čaj obsahuje více funkčních látek, ale EGCG je z nich nejúčinnější.

Pozitivní vlastnosti zeleného čaje:

  • Pozitivní vliv na srdečně-cévní systém

  • Pozitivní vliv na nervový systém

  • Proti rakovinové

  • Pomáhá při ucpávání střev

  • Regulace hmotnosti

  • Ochrana jater

Jak EGCG používat?

Abychom zpozorovali výsledek na spalování tuků, je potřeba přijímat vysoké dávky. Udává se 400-500 mg EGCG denně. Většina doplňků stravy obsahuje extrakt ze zeleného čaje, který obsahuje zhruba 50 % EGCG. Jeden hrnek zeleného čaje obsahuje zhruba 50 mg EGCG.

  • Lepší účinky dosahuje v kombinaci s jinými spalovači

  • Konzumovaný na lačno má rychlejší nástup účinku

5. CLA

Konjugová kyselina linolová je mastná kyselina, která je užitečná při redukci hmotnosti.

Jedná se o poměrně novou látku.

Nynější studie prozatím prokázaly, že CLA je ne moc účinná a spolehlivá varianta.

Doporučuje se užívat 3 dávky denně, a to ve velikosti jedné dávky 1 500 mg.

Zdroj: aktin.cz (odkaz)

NEMOCI RELAX ŽIVOTNÍ STYL

Jak pravidelným pohybem odbourat stres? Jde to jednodušeji, než si myslíte.

Foto: Pixabay

Stres má své příznaky – bolesti hlavy, únava a pocit vyčerpanosti, vnitřní pocit neklidu spojený například i s třesem celého těla, bolest břicha a žaludku, bolest slinivky, závratě, pocity na omdlení.

Běžnými příčinami způsobující stres v životě jsou:

Fyzikální faktory: prudké světlo, nadměrný hluk, nízká nebo vysoká teplota.

Psychické faktory: zodpovědnost v práci či škole (za něco nebo někoho ),  nutnost plnit úkoly či dodržovat termíny, celková či částečná frustrace, věk

Foto: Pixabay

Jak na stres

Naučte se stresům vyhýbat. Pokud děláte něco neradi a musíte to udělat, pusťte se do úkol po hlavě a mějte na něj vždy nejvíce času. Úkoly, které máte splnit udělejte vždy včas a neodkládejte je na pozdější dobu.

Kvalitně spěte a mějte chvíle jen pro sebe. Dodržuje zdravý životní styl- pravidelný a pestrý jídelníček. Také nezanevřete na pohyb. Ten je pro psychiku i fyzičku to nejdůležitější. Je potřeba dodržovat zdravý životní styl čítající pestrý a pravidelný jídelníček, dostatek kvalitního spánku i prostor pro pohyb, který je velmi důležitý nejen pro vaši fyzičku, ale také pro psychiku. Pohybem se vyplavují hormony štěstí.Dopřejte si také relaxaci nebo zkuste meditaci.

Odbourat stres jde  jen pohybem či cvičením, a to z dlouhodobého hlediska

I samotná chůze je pohyb, za které dokáže být i mysl vděčná. Zkuste pohyb, který vás bude bavit. Můžete k němu poslouchat i hudbu (ovšem věnujte pozornost i tomu, co se kolem vás děje). Každý pohyb vám pomůže uvolnit jak fyzické tak duševní napětí. Při pohybu vám dovolí mysl zapomenout na veškeré starosti a strasti, které se vás týkají. Stačí alespoň 30 minut být denně aktivní. Zbavíte se i veškerých úzkostí, které na vás čekají a číhají. Další výhodou je i to, že zatočíte s pár kily navíc. Kdykoli pocítíte na sobě stres, dejte se do pohybu. Uvidíte, že není vše černé jak se na začátku zdálo.

Zkusit můžete vyzkoušet i jógu, tanec, masáž či Nordic Walking

jóga – naprosto ideální forma tréninku těla a duše vhodná i  pro velkou většinu lidí

tanec – v kurzu nebo klidně i sami doma, s hudbou, s plným nasazením, bez zábran a studu

masáž – klasická, reflexní, thajská, aroma, lymfatická aj.

Cvičení nás udržuje nejen v kondici jak fyzické tak i psychické. Pohyb je vhodným partákem který má účinky na odbourání stresu. Slouží i jako prevence při úzkostech, prospívá k lepšímu okysličování mozku, zdokonaluje paměť a zvyšuje míru kreativity a schopnost řešení potíží a nesnáší, do kterých se v průběhu našeho života dostáváme.

Zdroj: www.vitar.cz (odkaz), www.lekarna.cz (odkaz)

RECENZE

Připravte si jídlo zdravě bez použití tuku a dlouhého stání u plotny

Foto: Pixabay

V poslední době začíná být velice populární metoda tepelného zpracování masa nazývaná Sous-vide. Sous-vide je kuchařská metoda, při níž se potraviny připravují ve vzduchotěsném umělohmotném obalu ve vodní lázni s řízenou teplotou. Takto vakuované se potraviny pošírují po různě dlouhou dobu. Většinou jde o několik hodin – někdy až 72 – při přesně vypočítané teplotě, která je nižší než bod varu.

To, proč je pro někoho zdlouhavá metoda přípravy pokrmů sous-vide unikátní je skutečnost, že si pokrmy uchovají téměř všechny cenné vitaminy a živiny. Důvodem je, že teplota nikdy nepřekročí bod varu. Navíc je veškeré vaření bez použití jediné kapky tuku a tím je jídlo zdravější. Další z dlouhé řady výhod je fakt, že se vám jídlo nikdy nemůže připálit.

Nám se do redakce dostal unikátní vařič Sous-vide Lauben Stick jehož výkon 1200 W je naprosto dostačující na to, aby naráz uvařil vícero pokrmů. Samotný přístroj pak má jednoduché ovládání pomocí jediného tlačítka a časovače, pomocí kterého si hravě nastavíte čas přípravy až na 99 hodin s regulací teploty od 20°C do 90°C. Výrobce garantuje udržení teploty pouze s odchylkou 1%. Zvolené údaje se pak jasně a stručně zobrazují na malém displeji.

Vařič Lauben Stick navíc dokáže velice rychle a velice přesně ohřát vodu na požadovanou teplotu a díky tomu, že se pokrmy připravují ve vzduchotěsně uzavřených sáčcích, můžete klidně připravovat několik chodů či porcí v jeden okamžik nebo také připravit celou hostinu v jediném hrnci.

I když jde o jedinečného kuchyňského pomocníka, má více než kompaktní rozměry. V kuchyni vám nezabere více místa než tyčový mixér. Díky propracovanému elegantnímu designu se navíc i stylově hodí do každé moderní kuchyně. Proces vaření je navíc velmi tichý a stará se o něj výkonná pumpa, která zařídí, aby voda v hrnci cirkulovala pravidelně. Vařič Lauben Stick má pouze jediné omezení, a to je minimální objem vody v nádobě, což je 10 litrů a maximální 15 litrů. Pumpa pak dokáže přečerpat 8,5 litrů za minutu.

ZÁVĚR

Po našem testování musíme konstatovat, že jsme neshledali prakticky žádné vady na tomto vařiči. Jde o univerzálního, praktického a elegantního pomocníka v každé kuchyni. Díky němu budete mít jídle křehčí, zdravější, svěžejší a připravené bez starostí a bez dlouhého stání u plotny. Za naši redakci tak můžeme tento produkt vřele doporučit.

Zdroj: tisková zpráva společnosti Lauben