Víme, který burger je nejzdravější vůbec – budete překvapeni

Burgery jsou asi jedním z nejoblíbenějších pokrmů vůbec. Podle někoho jsou nezdravé a podle jiných jsou zase zdravé. V praxi pak záleží nejspíše na složení a úpravě. Pokud je burger složený z čerstvé zeleniny, libového hovězího a housky nejedná se o nic nezdravého. Pokud však chceme náš burger povýšit na ještě zdravější pokrm, můžeme nahradit hovězí maso speciální směsí z luštěnin. Pro konkrétní recept stačí shlédnout video recept níže.

Foto: Pixabay

BURGER Z ČERVENÉ ČOČKY

Nejchutnější úprava burgeru je pak z čočky a ideálně z červené, která se v dnešní době sežene již v každém krámě. Tato červená čočka pak původně pochází z Turecka, ale nejvíce je rozšířená v Asii. Pro Evropany je to trochu novinka, která se však poměrně rychle adaptuje. Důležitá je tato luštěnina zejména pro svůj výrazný obsah železa, selenu, fosforu, zinku nebo vitaminu B6.

Právě díky vyššímu obsahu železa je hojně využívána vegetariáni a naopak schopnost postupného uvolňování glukózy do krve zase hraje do noty diabetikům. Neocenitelnou vlastností je pak schopnost rychle zasytit, takže toho při jídle nesníte tolik – jinými slovy je vhodná pro redukční diety.

Většina druhý čoček je pak silně nadýmavých, ale i tyto luštěniny mají svou výjimku, a tou je právě tato čočka, a proto je doporučována i kojícím matkám. Díky těmto jedinečným vlastnostem je dokonce vhodná pro kojence v době přikrmování od 9.měsíce.

JAK NA ČERVENOU ČOČKU V KUCHYNI?

Červená čočka má tu výhodu, že se nemusí namáčet přes noc, a přesto je měkká a rychle uvařená. V momentě, kdy projde varem ztratí svou červenou barvu a změní se na oranžovou nebo spíše okrovou barvu. Pro zachování barvy je tak v Asii často spojována s kurkumou. Její využití pak de facto nezná mezí, protože z ní lze připravit polévku, hlavní chod i dezert. Vegetariáni a vegani pak touto luštěninou nahrazují maso.

PROČ SE NETRPÍ NADÝMÁNÍM?

Důvod je velice prostý. Jde o to, že červená čočka se prodává zpravidla vyloupaná, tzn. že zde není slupka, která nadýmá a která může někomu dělat problémy se stravitelností. Ta totiž obsahuje oligosacharidy, které se následně v trávicím ústrojí štěpí na škroby a začínají rychle kvasit.

10 DŮVODŮ PROČ JÍST PRÁVĚ ČERVENOU ČOČKU

  1. Je hotová rychle a bez namáčení

  2. je zdrojem nepostradatelných bílkovin

  3. Bohatým zdrojem vitaminů a minerálů

  4. Zdroj vlákniny

  5. Zdroj vitamínu B6

  6. Nenadýmá

  7. Má nízký glykemický index

  8. Lehce stravitelná

  9. vhodná pro malé dětí a těhotné

  10. Nemusí se pasírovat

JAK SE ČERVENÁ ČOČKA PROJEVÍ NA ZDRAVÍ?

Jak již bylo řečeno, tak červená čočka dokáže snižovat hladinu krevního cukru, takže je neocenitelným pomocníkem pro diabetiky. Navíc zpomaluje vyprazdňování žaludku a brzdí vstup sacharidů do krevního oběhu – jinými slovy zůstanete dlouho zasyceni a pokud chcete začít redukční dietu, červená čočka tam nesmí chybět. Dobrým doplňkem je i pro lidi trpící chudokrevností či problémy se zvýšeným cholesterolem.

Zdroj: Vareni.cz

O autorovi – Lukáš Erlebach

Autorem obsahu je známý kuchař a propagátor zdravého stravování ve svém pořadu “Zdraví na talíři“. Připravuje tradiční pokrmy levně, jednoduše a z dostupných surovin.

Přidat na Seznam.cz

Hovězí gulášek

ARCHIV ČLÁNKŮ
Follow Me