Jak se nejlépe vyspat? Ve které poloze si odpočinete a které se s bolestmi zad vyhnout?

Když nám bylo dvacet let, usnuli jsme klidně i v trávě. Čím více nám přibývají roky, tím více máme problém usnout v jakékoliv poloze a jsme vděčni za každou minutu tvrdého spánku. Spánek je totiž pro nás naprosto nezbytný. Nejde však o to jen nějak spát, ale správná spánková pozice je naprosto zásadní pro kvalitu spánku, regeneraci svalů, vnitřních orgánů i páteře.

POSLECHNĚTE SI CELÝ ČLÁNEK ZDE:

Foto: Pixabay

Dalo by se říci, že i při spánku je důležité dodržet několik zásadních kroků. Nejdůležitější je pak udržet co nejlepší polohu naší páteře. To se ale mnohdy jednodušeji řekne, než provede. Proto se obecně doporučuje spát v takové poloze, ve které se cítíte nejlépe a ve které vás bolí co nejmenší procento těla. To zase závisí na vašem věku, stavu, zdravotních komplikacích i váze. Existují však polohy, ve kterých je našemu tělu zkrátka lépe.

SPÁNEK NA LEVÉM BOKU

Spaní na levém boku či ve „stabilizované poloze“ je asi nejběžnější polohou, která se doporučuje i těhotným a kojícím ženám. Důležité je dodržet levý bok, protože pouze tehdy jsou naše orgány ve zcela optimální poloze. Zároveň v této poloze také minimalizujeme riziko chrápání, zlepšíme střevní peristaltiku a snížíme pálení žáhy.

Foto: Pixabay

Je potřeba ale zmínit i určité nevýhody spaní na levém boku, jako například bolest ramen, brnění prstů, bolest kyčlí či bolest bederní páteře. Tyto nevýhody však můžeme minimalizovat při použití speciálního anatomického polštáře, který nám správně podepře hlavu a krk. Dalším tipem může být spát s polštářem mezi koleny, protože v této poloze snížíme nebezpečí rotace v páteři a zároveň můžeme snížit i předchozí nevýhody této polohy.

KLASIKA NA ZÁDECH

Pokud máte nějaké problémy s krční páteří či bolesti horní části zad, jistě preferujete spaní spíše na zádech. Tato poloha je jednoduše neutrální, protože do jisté míry odpovídá naší poloze ve stoje. I zde je však nutné dbát na správnou anatomickou oporu krku a na správně zvolenou matraci. Hlavní výhodu spánku na zádech je rovnoměrně rozložená tělesná hmotnost.

Naopak nevhodný je tento způsob spaní pro obézní a pro seniory, protože může podnítit potíže s dýcháním. Díky užšímu hrtanu a ztučnělému jazyku může nastat problém s chrápáním i velice nebezpečnou spánkovou apnoí. Této pozice by se také měly vyvarovat ženy v těhotenství, protože svou vahou mohou tlačit na cévy v břiše, což neprospívá vývoji plodu.

SPANÍ NA PLACÁKA NA BŘIŠE

Na břiše pak nemáme vůbec žádnou oporu zad. Je to prakticky ta nejhorší možná poloha na spánek. Krční páteř je obvykle zalomená, což zákonitě vede k zatuhnutí krku, bolestem hlavy a hlavně váš spánek bude velmi bdělí a nezdraví.

Pokud teď kroutíte hlavou s tím, že vám se přece takto usíná nejlépe, zkuste to alespoň bez polštáře, aby úhel, ve kterém je krk, nebyl tak bolestivý. V tomto případě také doporučujeme velice pevnou a tvrdou matraci a ideálně si zkuste dát i polštář pod vaši pánev, aby páteř měla alespoň náznak normálního zakřivení.

FETÁLNÍ POLOHA

I když se jedná o poměrně neznámý název, jde o druhou nejpopulárnější polohu při spaní. V praxi to vypadá tak, že se stočíte do klubíčka, podobně jako plod v lůně. Stejně jako u pozice na boku, tak i zde je menší riziko chrápání, pálení žáhy či vzniku trávicích problémů. Znovu však zdůrazňujeme, že je důležité spát na levém boku.

Nevýhodou této polohy je přitisknutí kolen k hrudníku, což vede k nepřirozeně zakřivené páteři a následně může způsobovat i bolest zad. Nejhorší je, když nám v takovéto poloze záda vystydnou. Zároveň trpí i naše bránice, která nemůže naplno pracovat a tím je utlumené i naše dýchání. Pokud to jinak nejde, měli byste se pokusit být co nejméně stočeni, abyste maximalizovali možnost správného dýchání.

Zdroj: ProZeny.cz (odkaz)

O autorovi – Lukáš Erlebach

Autorem obsahu je známý kuchař a propagátor zdravého stravování ve svém pořadu “Zdraví na talíři“. Připravuje tradiční pokrmy levně, jednoduše a z dostupných surovin.

Přidat na Seznam.cz

Pomazánka z míchaných vajíček

ARCHIV ČLÁNKŮ
Follow Me