Foto: Freepik

Experimentální archeologie v praxi

Skupina archeologů se rozhodla provést sérii praktických experimentů, které by napodobily techniky používané neandrtálci. Použili při tom pazourkové vločky, které sami vytvořili, aby zjistili, jak účinné byly při porážení malých ptáků. Výsledky byly překvapivé: tyto kamenné nástroje se ukázaly být velmi efektivní, což naznačuje, že neandrtálci měli k dispozici nástroje schopné přesné práce.

Lov a příprava masa

Neandrtálci nebyli jen sběrači ovoce a kořenů, ale také zkušení lovci, kteří si troufali na velkou i malou zvěř. Archeologické nálezy, jako jsou řezné značky na kostech medvědů a lvů, ukazují na jejich schopnosti lovit a zpracovávat velká zvířata. V jednom případě byly nalezeny kosti jeskynního lva s důkazy o zranění způsobeném dřevěným kopím, což svědčí o jejich pokročilých loveckých technikách.

Foto: Freepik

Simulace neandrtálského vaření

Aby lépe pochopili, jak neandrtálci připravovali menší zvěř, vědci shromáždili několik druhů ptáků z přírodní rezervace v Portugalsku, včetně vrány mršinové, holuba hřivnáče a hrdličky obojkové. Ptáci byli zbaveni peří a poraženi pomocí pazourkových vloček. Výzkumníci poté analyzovali kosti pod mikroskopem, aby identifikovali charakteristické řezné stopy, zlomeniny a popáleniny.

“Zjistili jsme, že použití pazourkových vloček pro porážku vyžadovalo značnou přesnost a úsilí,” uvedla spoluautorka studie Mariana Nabaisová. „Tyto experimenty nám pomohly lépe pochopit, jak náročné bylo zpracování a vaření potravy pro neandrtálce.“

Pečení na otevřeném ohni

Další část experimentu zahrnovala pečení ptáků na otevřeném ohni. Vědci opékali ptáky na žhavém uhlí při teplotě 500 °C, přičemž se snažili udržet stálou teplotu a sledovat dobu vaření. Zjistili, že kosti pečených ptáků byly mnohem křehčí a často popálené, což naznačuje, že tento způsob přípravy může ovlivnit jejich zachování v archeologických záznamech.

Výzvy a další výzkum

I když studie poskytla cenné poznatky, jednalo se pouze o pilotní projekt s omezeným vzorkem a druhem ptáků. Nabaisová a její tým proto vyzvali k dalšímu výzkumu, který by zahrnoval širší škálu druhů a různé způsoby vaření.

Výsledky těchto experimentů poskytují nový pohled na každodenní život neandrtálců a ukazují, jak důležitou roli hrály jejich kuchařské dovednosti v jejich přežití. Zároveň nám připomínají, že i malé objevy mohou přinést velké poznatky o našich dávných předcích a jejich způsobu života.

Zdroj: Arstechnica.com (odkaz)