Foto: Freepik

Důvodem není jen pohodlí moderních rodičů, kteří svým dětem kupují boty na suchý zip nebo podávají předkrájené jídlo. Hlavním faktorem je dramatická změna ve způsobu, jakým děti tráví svůj volný čas. Zatímco dřívější generace si hrály s kostkami, kreslily, modelovaly nebo skládaly puzzle, dnešní děti tráví velkou část svého dne u obrazovek. Tablety a chytré telefony sice nabízejí nekonečné možnosti zábavy i vzdělávání, ale zároveň vytlačují aktivity, které jsou pro rozvoj jemné motoriky nezbytné.

Podle pedagogů a odborníků na dětský vývoj se čím dál častěji objevují děti, které neumějí držet příbor, zapnout zip u bundy, natož napsat své jméno tužkou. Pojďme se podívat, proč k tomu dochází, jaké důsledky to může mít a co s tím mohou rodiče i učitelé dělat.

Dětská závislost na digitálních technologiích
Dětská závislost na digitálních technologiích

Foto: Freepik

Jemná motorika pod tlakem moderní doby

Jemná motorika označuje schopnost vykonávat precizní pohyby rukama a prsty. Tyto dovednosti jsou nezbytné pro běžné činnosti, jako je psaní, kreslení, oblékání nebo konzumace jídla. Její rozvoj začíná už v kojeneckém věku a pokračuje celým dětstvím.

V posledních letech si však pedagogové všímají, že mnoho předškoláků má s těmito úkony stále větší problémy. Podle průzkumu Education Week 77 % učitelů uvedlo, že jejich žáci mají horší schopnost ovládat tužky, pera a nůžky než děti před pěti lety. Až 69 % zaznamenalo, že se u dětí zhoršila schopnost zavazovat si boty.

Amy Hornbecková, učitelka z veřejných škol v New Jersey, popisuje šokující změny, které pozoruje ve třídě: „Děti si neumějí zapnout bundu, otočit stránky knihy nebo správně držet lžíci. Když jim dám tři kostky a požádám je, aby je postavily na sebe, nedokážou to. Je to, jako by nikdy neviděly fyzickou hračku.“

Jak obrazovky nahrazují praktické dovednosti

Dětství se proměnilo. V minulosti děti trávily hodiny venku, stavěly bunkry, sbíraly kamínky, hrály si s plastelínou nebo kreslily křídami na chodník. Tyto aktivity jim pomáhaly rozvíjet jemnou motoriku a koordinaci rukou a očí. Dnes tráví stále více času pasivně sledujíc obrazovky.

Digitální vs. fyzická hra

Ačkoliv existují aplikace, které simulují kreslení nebo skládání puzzle, nenahrazují reálné fyzické aktivity. Dotyková obrazovka nevyžaduje stejnou přesnost a koordinaci jako držení pastelky nebo stříhání papíru. Děti sice mohou interagovat s digitálním prostředím, ale bez nutnosti ovládat jemné pohyby prstů. To má zásadní dopad na jejich vývoj.

Přehnaná rodičovská pomoc

Dalším faktorem je, že rodiče často dětem zjednodušují život. Rychlým ranním odchodům pomáhají natahovací kalhoty bez knoflíků, suché zipy na botách místo tkaniček a balené svačiny, které nevyžadují krájení ani loupání. Ačkoliv tyto zkratky šetří čas, připravují děti o příležitosti, kdy by mohly trénovat svou jemnou motoriku.

Dítě hraje na mobilu
Dítě hraje na mobilu

Foto: Freepik

Pandemie jako katalyzátor změn

Pandemie COVID-19 tento trend ještě urychlila. Mnoho dětí strávilo klíčová vývojová léta doma, bez běžné školní socializace a běžných manuálních aktivit. Studie ukázaly, že děti narozené během pandemie mají v šesti měsících horší výsledky v testech jemné motoriky než jejich vrstevníci narození před pandemií. Čas strávený u obrazovek se u dětí během pandemie zvýšil, což jejich motorický vývoj dále zpomalilo.

Jak vrátit dětem manuální dovednosti?

Dobrou zprávou je, že jemnou motoriku lze trénovat a obnovit. Rodiče i učitelé mohou dětem pomoci tím, že do jejich denního režimu zařadí aktivity, které vyžadují fyzickou manipulaci.

1. Omezte čas u obrazovky

Neznamená to, že je třeba tablety a chytré telefony úplně zakázat, ale je důležité najít rovnováhu. Místo pasivního sledování videí je lepší vybírat aplikace, které podporují kreativní a interaktivní činnosti. Zároveň je ale nezbytné, aby měly děti dostatek času na hry mimo digitální svět.

2. Podpořte fyzickou hru

Děti by měly mít přístup k hračkám, které podporují manuální dovednosti – stavebnice, puzzle, kostky, plastelína nebo navlékání korálků. Ideální jsou i venkovní aktivity, jako je lezení po prolézačkách, kopání do míče nebo sbírání přírodnin.

3. Zapojte děti do běžných činností

Nechte děti pomáhat v kuchyni – nechte je míchat těsto, loupat ovoce nebo mazat pečivo. Při oblékání je motivujte, aby si samy zapínaly knoflíky a zipy. I takové drobnosti mají velký vliv na jejich motorický vývoj.

4. Povzbuďte je ke kreslení a psaní

Čím dříve začnou děti držet tužku a kreslit, tím lépe. Kreslení a vybarvování rozvíjí nejen jemnou motoriku, ale i schopnost soustředění a trpělivost.

5. Buďte trpěliví

Děti si možná budou muset zvykat na aktivity, které vyžadují trpělivost a soustředění. Důležité je nevzdávat to a motivovat je k tomu, aby se nebály zkoušet nové věci.

Závěr: Návrat k základním dovednostem

Digitální technologie nepochybně ovlivnily způsob, jakým děti vyrůstají, učí se a hrají si. Přesto by neměly nahrazovat praktické dovednosti, které jsou nezbytné pro běžný život. Problémem není samotná technologie, ale její nevyvážené využívání. Rodiče, učitelé i odborníci na vývoj dětí by měli aktivně podporovat aktivity, které pomáhají dětem rozvíjet nejen intelekt, ale i manuální dovednosti.

Dětství by mělo být o objevování, experimentování a učení se ze skutečného světa – nejen z toho virtuálního.

Zdroj: Nationalgeographic.com (odkaz)