Poslechněte si celý článek zde:

Foto: Pixabay

Podle odborníků je také veliký rozdíl, zda jedete na krásně uježděném prašanu nebo to, čemu se lidově říká „rozsolená břečka“. Ta je prakticky noční můrou všech řidičů, protože se chová nekonzistentně. Právě jízda na této hmotě může být smrtelná a ve vteřině skončíte v příkopě. Připravili jsme proto pro vás čtyři nejčastější selhání řidiče na silnicích, se kterými se můžeme běžně každodenně setkat.

PŘEJÍŽDĚNÍ Z PRUHU DO PRUHU

Jedná se o naprosto základní dovednost každého řidiče, z čehož se dá usuzovat, že by to mohli řidiči ovládat. Opak je však pravdou. V případě, že jedete třeba po dálnici v pravém pruhu s tím, že pravý pruh je vyjetý a v levém jsou pouze vyjeté koleje, může i přejíždění být opravdový života nebezpečný problém.

Pro bezpečné přejetí z pruhu do pruhu stačí, když necháte auto před sebou řádně odjet, abyste získali odstup, naberete rychlost, dáte blinkr a vyšlápnete spojku. S vyšlápnutou spojkou pak po celou dobu plynule a nikoliv zbrkle přejedete volně do vedlejšího zasněženého pruhu a jemně a s citem srovnáte kola a spojku pustíme. Pokud však máte automatickou převodovku, neměli byste brzdit ani přidávat plyn a necháte jet vůz tzv. na volnoběh. U automatické převodovky však záleží pokaždé na konkrétním modelu a provedení.

Foto: Pixabay

NEUMÍM ZABRZDIT

Brzdění je pro mnoho lidí jednoduchou záležitostí, stačí přeci jen šlápnout na pedál. I při takto jednoduchém úkonu ale musíte ovládat cit a vědět kdy a jak moc zabrzdit. Pokud na sněhu zabrzdíte v zatáčce, tak se rázem můžete ocitnout za svodidly. Samotné brzdění pak ovlivňuje hned celá řada faktorů, jako jsou pneumatiky, povaha sněhu, podklad, hmotnost auta, sklon vozovky či rychlost.

Všechny tyto faktory jsou však velice proměnlivé a obecné doporučení zní, abyste si je otestovali. Při jízdě na novém povrchu či s novým automobilem, můžete vyzkoušet, pokud jste na silnici sami a je to bezpečné, lehce přišlápnout pedál na brzdu. Rázem zjistíte, jak se auto chová. Poté můžete přišlápnout trochu ostřeji a hned nastává nová situace, protože auto může mít tendenci chytit hodiny a do hry se již zapojuje i ABS.

KOLA SE ZABLOKOVALA, CO DÁL

V létě se brzdí velice jednoduše, stačí stoupnout na brzdu a auto po pár metrech zastaví. V zimě, pokud stoupnete na brzdu, docílíte toho, že se auto valí jako lavina nezřízeně dál a místy se sepne ABS. Ideální je v tomto případě brzdit jemněji a počítat s delší brzdnou drahou a brzdu držet těsně pod hranicí sepnutí ABS.

Jde spíše o cit a praxi, protože nedostatečně intenzivní brždění je také špatně. Nejlepší je delší dobu před zatáčkou pustit nohu z plynu a pozvolna přibrzďovat. Existují však i tací řidiči, kteří při sepnutí ABS, které se projeví „prokluzováním“ kola a vibrováním brzdového pedálu, zpanikaří a strhne volant, stoupne na brzdu nebo naopak brzdu pustí. Tyto případy pak nekončí většinou dobře.

SPOLÉHAT NA ELEKTRONIKU

Někteří lidé až příliš spoléhají na elektroniku a bezpečnostní prvky v autě. Zkrátka si myslí, že v případě nebezpečí se elektronika o ně postará. Znovu, opak je pravdou. Ideální stav je, když elektronika vůbec nesvítí a nesignalizuje svou aktivitu. Pokud již musí zasáhnout elektronické bezpečnostní prvky, bývá to signálem špatného řidičského umění.

DODRŽUJ BEZPEČNÝ ROZESTUP

Jednou z hlavních zásad, která by pomohla zabránit nejedné dopravní nehodě, je bezpečný rozestup. Důležité pak je uvědomit si, že na sněhu máte minimálně dvakrát takovou brzdnou dráhu, než na suché silnici v létě. Nejlepší je opět stará dobrá metoda, zabrzdit u orientačního bodu, jako je slupek či strom a změřit si, jak dlouho trvá, než auto zastaví. To je totiž vzdálenost, kterou byste měli mít ideálně od automobilu před vámi.

Zdroj: garaz.cz (odkaz)