Foto: Freepik

Tradiční slovenská značka v rukou zahraničního investora

Sedita, výrobce legendárních sladkostí, které si oblíbili zákazníci nejen na Slovensku, ale i v České republice, mění svého majitele. Irská skupina Valeo Foods, která za poslední dekádu výrazně rozšířila své portfolio po celé Evropě, oznámila akvizici společnosti Sedita. Tato transakce je dalším krokem k posílení jejího vlivu na středoevropském trhu.

Sedita, založená v roce 1953, je synonymem pro oblíbené produkty jako Horalky, Kávenky nebo Mila. Tyto sladkosti, které si získaly srdce spotřebitelů, nesou stopy historie a tradice. Ačkoliv se jedná o slovenskou značku, řada jejích výrobků má v České republice téměř kultovní status – zejména sušenka Mila.

Valeo Foods: Irský kolos s globálními ambicemi

Irská společnost Valeo Foods vznikla teprve v roce 2010, ale během krátké doby se stala významným hráčem na potravinářském trhu. Ve svém portfoliu má 85 značek a více než 5600 výrobků, které distribuuje do 106 zemí. Akvizice tradičních evropských výrobců je klíčovou součástí její strategie.

Valeo se může pochlubit výrobou známých značek, jako jsou žvýkačky Pedro, sušenky Tuc nebo Mozartovy koule. Nedávno získala také italskou pekárenskou síť Dal Colle, specializující se na croissanty a panettone.

Skupina rovněž provozuje továrnu v České republice, kde vyrábí želatinové bonbony a další cukrovinky pod značkou CandyPlus. Akvizice Sedity tak přidává do jejího portfolia další ikonické produkty, které mají pevnou pozici na trzích ve střední Evropě.

Co tato změna přinese?

Podle prohlášení Valeo Foods se jedná o přirozený krok k expanzi na východoevropském trhu. Sedita má nejen silnou značku, ale také know-how, které Valeo plánuje dále rozvíjet. Přestože se akvizice může zdát pozitivní z pohledu globálního růstu, přináší otázky ohledně zachování kvality a identity tradičních výrobků.

Pro slovenské zákazníky může být převzetí národního pokladu zahraničním investorem vnímáno kontroverzně. Obavy se týkají možného přesunu výroby, změn v recepturách nebo ztráty „slovenského charakteru“ produktů. Valeo Foods však tvrdí, že plánuje zachovat původní receptury a nadále vyrábět sladkosti v jejich domovské zemi.

Globální trend nebo ztráta národní identity?

Akvizice Sedity není ojedinělým případem. Řada tradičních českých a slovenských značek již přešla do rukou zahraničních vlastníků. Mezi příklady patří Kofola, kterou koupila společnost CED Group, nebo Staropramen, nyní součást americké pivovarské skupiny Molson Coors.

Tento trend odráží globalizaci trhu, ale také proměnu vnímání národních značek. Zatímco starší generace vidí v těchto akvizicích ztrátu tradice, mladší spotřebitelé často hodnotí především kvalitu a dostupnost výrobků, bez ohledu na jejich vlastnictví.

Budoucnost sladkostí, které spojují generace

Akvizice Sedity irskou společností Valeo Foods je dalším krokem v proměně středoevropského potravinářského trhu. Ačkoliv změna majitele může vyvolat smíšené reakce, zůstává naděje, že tradiční receptury a kvalita produktů budou zachovány.

Pro české a slovenské zákazníky jsou značky jako Horalky, Kávenky či Mila více než jen sladkostmi. Jsou součástí jejich každodenního života, vzpomínek a společných momentů. Jaké budou další kroky Valeo Foods, ukáže až čas, ale jedno je jisté: tradice a kvalita těchto ikonických produktů by neměly být zapomenuty.

Zdroj: Forbes.cz (odkaz)