Dáváte si kávu po ránu? Můžete si tím zkrátit život a zhoršit zdraví

Po ránu je asi nejznámější životabudič káva na lačno. Někteří lidé mají svůj organismus tak vycvičený, že bez ranní kávy ani nenaskočí. To, že vám káva dokáže rychle nahodit tělo a dokáže i mentálně povzbudit a zkoncentrovat vás je pravda mnohokrát ozkoušená. Pokud si ale dopřáváte kávičku po ránu na lačno dlouhodobě, může to mít neblahý vliv na naše zdraví. Díky nemocem s tím spojených si můžeme zkrátit život a ovlivnit jeho kvalitu. Řešením je správné načasování.

Foto: Pixabay

KÁVA PO RÁNU

Bezpočet lidí to má stejně – i kdyby nestihli snídani, tak kávu si prostě musí dát. Je také známo, že i aromata z čerstvě uvařené kávy mají pro lidi povzbuzující účinky. Lidé to již mají jako automatický rituál, kdy skoro se zavřenýma očima jdou ke kávovaru či konvici a teprve potom jdou spáchat ranní hygienu.

Existuje zde i rovnice, kterou sami na sobě možná pozorujete také, čím více ubývá vaší energie a jste unaveni, tím více potřebujete kávu a tím silnější kávu vaše tělo vyžaduje. Na University of Bath se rozhodl profesor James Betts (odkaz) provést zajímavý experiment, kdy vybrané skupince lidí podal kávu ihned po probuzení a druhé skupince až po snídani.

Výsledek je pak více než překvapující, protože se zjistilo, že skupinka, která pila kávu na lačno měla o mnoho horší výsledky hladiny cukru v krvi. V případě problému s hladinou cukru v krvi to může z dlouhodobého hlediska vést až k cukrovce či kardiovaskulárním onemocněním.

Zároveň James Betts testoval, jaký vliv na zdraví má pití kávy v souvislosti s délkou nočního spánku. Testovací skupinka měla běžný noční poklidný spánek, po ránu měla kalorický příjem rovný běžné snídani a následně dostali šálek kávy. Druhý den stejnou skupinku budil každou hodinu na pět minut.

Po ránu následoval naprosto stejný rituál se snídaní a kávou. Nehorší byla ale první noc, kdy skupinku testovaných lidí každou hodinu na pět minut vzbudil a ráno jim místo snídaně nabídl jako první kávu. Snídani pak dostali až půl hodině od vypití kávy

Při každém testu James Betts odebral všem účastníkům krev a tu nechal v laboratoři analyzovat. Podle těchto analýz je jasné, že pokud pijete kávu ještě před snídaní, zvýší vám hladinu cukru o zhruba 50 %.

Foto: Pixabay

KÁVA AŽ NA DRUHÉM MÍSTĚ

Po ránu bychom měli mít hladinu našeho cukru velice nízkou, a proto nám snídaně má dodat potřebné živiny, které sice doplní energii, ale příliš nám neovlivní hladinu cukru v krvi. Pitím kávy na lačno si tak hned po ránu prudce zvýšíte hladinu cukru v krvi a do budoucna si můžete sami způsobit tzv. inzulinovou rezistenci a s tím spojený diabetes II. typu. Pokud si myslíte, že si svou ranní kávu na lačno nemůžete odepřít, doporučujeme si před tím dát alespoň něco malého k jídlu. Výrazně se tím zlepší kvalita vašeho života.

AMERICKÁ SNÍDANĚ

Naprosto nejhorší noční můrou pro váš organismus je americká ideální snídaně, tzn. když si po kávě na lačno dáte ještě smaženou a přeslazenou koblihu, přeslazené muesli nebo dokonce i sklenici jinak relativně zdravého džusu. Tím se totiž můžete dostat do tzv. hyperglykemie, což je stav, kdy je hladiny cukru ve vaší krvi extrémně vysoká. Dost často souvisí tento stav s poruchami zraku, poruchami vědomí či zhoršeným dýcháním.

Zdroj: Bath.ac.uk (odkaz)

O autorovi – Lukáš Erlebach

Autorem obsahu je známý kuchař a propagátor zdravého stravování ve svém pořadu “Zdraví na talíři“. Připravuje tradiční pokrmy levně, jednoduše a z dostupných surovin.

Přidat na Seznam.cz

ARCHIV ČLÁNKŮ
Follow Me