Foto: Pixabay

Telemedicínské služby dnes nacházejí široké využití napříč celým zdravotnickým sektorem – v rámci konceptu digi-physical care, který umožňuje symbiózu klasické lékařské péče s nejmodernějšími digitálními nástroji. A podle odborníků se tento trend bude rozvíjet i nadále. „Možnosti digi-physical care jsou obrovské. Lékařům i pacientům totiž šetří čas i náklady. Distanční medicína dokáže chytře doplnit klasickou péči tam, kde je to potřeba – třeba při monitoringu chronických pacientů, při konzultacích na dálku nebo při potřebě konzultovat svůj zdravotní stav s lékařem například z dovolené v zahraničí,“ vysvětluje MUDr. Michal Bednář, výkonný ředitel EUC klinik a člen výboru Národního telemedicínského centra. Podle něj by urychlený nástup digitalizace měl být pro české zdravotnictví prioritou.

Digitální nástroje v oblasti lékařské péče jsou ale realitou již dnes. Řadu z nich s sebou mohou pacienti nosit i ve vlastní kapse. Jedním z příkladů je třeba aplikace mojeEUC, která mimo jiné nabízí přístup ke komunikaci s praktickým lékařem již do 30 minut prostřednictvím libovolného chytrého zařízení (telefon, tablet, PC) s přístupem k internetu. Aplikace umí nabídnout také hlídač dávkování léků a do budoucna mezi její funkce přibude přehled důležitých zdravotnických informací vydaných v rámci sítě EUC klinik – lékařských zpráv a laboratorních výsledků. Přístup k osobním údajům je zabezpečen přihlášením přes bankovní identitu. 

Telemedicína v mobilu

Aplikace mojeEUC má v současnosti už více než 40 tisíc registrovaných uživatelů. Díky online komunikaci s lékařem dokáže pomoci třeba seniorům, kteří nemají možnost navštívit svého praktika, nebo žijí v odlehlejších okresech. Navíc jim pohlídá i správné dávkování léků a připomene plánovaná vyšetření. Pacienti v produktivním věku se zase mohou s lékařem na dálku spojit tehdy, když je zdravotní potíže zastihnou v práci nebo na služební cestě. 

„Mezi nejčastější problémy, se kterými se na nás obracejí pacienti v pokročilejším věku, patří potíže s klouby nebo bolesti svalů. U čtyřicátníků zase převládají komplikace spojené se sezónními onemocněními – například chřipkou či alergiemi. Řada pacientů využila i možnost objednat se na testy v jedné z EUC klinik a laboratoří, společně s konzultací, a to nejen během pandemie,“ doplňuje MUDr. Petra Bomberová Kánská, vedoucí lékařka služby Lékař online 24/7.

Své plusy umí distanční lékařská péče nabídnout také mladší generaci – zajímají se o ni například studenti, kteří mají svého praktického lékaře mimo bydliště. „S mladými pacienty často řešíme třeba psychické potíže, migrény nebo sezónní onemocnění. Řada z nich se na nás obrací s prosbou o odbornou radu. Během konzultace jim můžeme vysvětlit postup vyšetření nebo doporučit specialistu, na kterého se mohou obrátit přímo ve své lokalitě,“ popisuje MUDr. Petra Bomberová Kánská. 

Lékař online 24/7:

je služba distanční medicínské péče, dostupná prostřednictvím zdravotnické aplikace mojeEUC. Pacient může své zdravotní problémy řešit s lékařem okamžitě, pomocí chatu nebo videohovoru přes mobil či počítač. Služba je dostupná 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Lékař poté do 30 minut, vyšetření trvá obvykle 6-10 minut a je naprosto diskrétní a bezpečné. Lékařů ze služby Lékař online 24/7 vyřeší na dálku až 7 z 10 případů. Pokud lékař nedokáže vyřešit problém online, může doporučit i osobní návštěvu, objednat pacienta k dalším vyšetřením, vystavit e-recept nebo žádanku na vyšetření covid-19. Pacientovi je po vyšetření vystavena lékařská zpráva, kterou může předat i svému praktikovi. K ověřování totožnosti klientů, kteří si chtějí aktivovat svůj profil v aplikaci mojeEUC, a vyzkoušet tak i další z jejich zdravotnických funkcí, služba využívá technologii Bank ID.

Zdroj: tisková zpráva společnosti EUC