Přemozte chřipku díky přírodní lékárně, vyplatí se to!

Jistě ve svém vzdálenějším i bližším okolí najdete někoho, kdo se aktuálně potýká s nachlazením či chřipkou. Nápomocné nám mohou být klid na lůžku, dostatek tekutin, vitamíny a samozřejmě léky. Dostat zpět do formy a postavit vás zpět na nohy mohou ale i některé potraviny, přečtěte si které.

Foto: Pixabay

Nejprve si ale řekneme, jaký existuje rozdíl mezi chřipkou a nachlazením

Chřipka

Chřipka je nakažlivá nemoc způsobená RNA virem z čeledi Orthomyxoviridae. Velikost tohoto viru je průměrně 90 nanometrů. Rychle se šíří světem v sezónních epidemiích, se značnými ekonomickými náklady kvůli výdajům na zdravotní péči a ztrátě produktivity.

Nachlazení

Jedná se zánětlivé onemocnění horních cest dýchacích virového původu. Je následkem předchozího prochladnutí. Nachlazení je způsobeno rhinoviry, viry parainfluenzy či některými typy koronaviru.

Foto: Pixabay

Potraviny u nichž je vhodná konzumace při chřipce a nachlazení

Rakytník

Rakytník řešetlákový se právem řadí superpotraviny, které jsou díky vysokému obsahu biologicky účinných látek prospěšné lidskému organismu. Rakytník řešetlákový nebo též úzkolistý (Hippophae rhamnoides) je keř z čeledi hlošinovitých s výraznými oranžovými až červenými plody.

Rakytník účinně rozpouští hleny při rýmě a chřipce, zlepšuje odkašlávání a velmi příznivě působí na dýchací cesty. Urychluje rekonvalescenci. Rakytník je také zdrojem vitamínů A, B, D, E, K a je silným antioxidantem (antioxidanty jsou látky, které přispívají k ochraně buněk před oxidativním stresem (Oxidativní stres = nerovnováha mezi (zvýšenou) produkcí ROS a oxidovaných metabolitů a limitovanou kapacitou antioxidačních mechanismů buňky/organismu). Dále chrání buňky před působením volných radikálů tím, že se na ně naváží a neutralizují jejich aktivitu.

Zázvor

Zázvor je vytrvalá tropická rostlina. Jako koření se používá oddenek. Zázvor má hlízovitý, dužnatý oddenek složený z jednotlivých pospojovaných článků a z něj vyrůstá asi metr vysoká lodyha. Na stonku rostou špičaté, kopinaté listy, v průměru asi 25 cm dlouhé.

Zázvor je velmi vhodný při chřipkách a nachlazeních. Čerstvý zázvor pomáhá proti zánětům dýchacích cest, a proto je zázvorový čaj doporučován jako doplněk při respiračních onemocněních. Vhodné je jeho užívání při rýmě, protože pomáhá rozpouštět hleny.

Ze zázvorového kořene odkrojíme část asi 5 cm dlouhou, oloupeme ji a nastrouháme na hrubém struhadle. Zázvor s vodou přivedeme k varu a vaříme asi 15 minut. Poté nálev scedíme. Štiplavou chuť zázvorového čaje zmírníme citronovou šťávou a medem. Pijeme ještě teplé.

Česnek

Jakmile se objeví první příznaky nachlazení či chřipky, je dobré okamžitě nasadit česnek. Denně jeden stroužek nemoc porazí. Lze ho užívat syrový nebo krátce povařený ve vodě či polévce. Některé osoby však může nepříjemně dráždit v žaludku.

Anýz

Anýz je velmi oblíbeným kořením, které má řadu zdravotních přínosů. Plody této rostliny vypadají jako malá semena, která jsou jeho největší součástí. Chuť anýzu je velmi aromatická, jelikož chutná podobně jako lékořice. Rostlina pochází ze Středozemního a západoasijského regionu.

Anýzové silice pomáhají při odkašlávání, protože rozpouští hleny, a tak můžete anýzový čaj inhalovat a pomoci si k uvolnění dutiny nosní. A dalším pozitivem popíjením anýzového čaje je i zlepšení trávení.

Fenykl

Fenykl je velmi populární bylinou, která se užívá již velmi dlouho. V lidové medicíně se používá na vyvolání menstruace a podporu laktace. Po celá staletí byla užívána semena na povzbuzení chuti k jídlu a jako lék proti nadýmání při plynatosti, trávicích problémech a kolice u dětí.

Obsahuje vitamíny A, C, B6, které bojují proti volným radikálům a pomáhají předcházet předčasnému stárnutí. Sirup z fenyklu se používá proti nachlazení, na uvolnění hlenů. Fenykl také podporuje činnost střev a je skvělým pomocníkem při nadýmání.

Mléčné výrobky – jogurty a kefíry

Zjednodušeně probiotika. Probiotika jsou kultury mikroskopických organismů, které jsou pro náš organizmus prospěšné. A mají mnoho funkcí. Kromě toho, že pomáhají při trávení a zpracování potravy, mají vliv na imunitu, zneškodňují patogenní bakterie a jsou užitečné při srážení krve, díky produkcí bioaktivního vitamínu

Každodenní suplementace Lactobacily a Bifidobakteriemi může snížit výskyt symptomů nachlazení a chřipky u dětí až o 50 %. Kombinace dvou druhů probiotik byla spojena se snížením výskytu horečky o 73 %, snížením výskytu rýmy o 59 % a výskytu kašle o 62 % dle studie publikované v Pediatrics.

Je konzumace mléka a mléčných výrobků vhodná při nachlazení?

Doporučení vyloučit mléko a mléčné výrobky ze stravy všech, kdo trpí onemocněním dýchacích cest, není tedy většinou založeno na vědeckých důkazech. Škodlivé je požívání mléka pouze tehdy, pokud má na ně pacientprokázanou alergii. Ta se může projevovat příznaky onemocnění zažívacího ústrojí, kůže i dýchacích cest.

Para ořechy

Para ořechy obsahují velké množství selenu, což je minerál, který působí preventivně proti srdečním chorobám. Je třeba mít na paměti, že i když obsahují spoustu prospěšných minerálů a vitamínů, para ořechy obsahují zhruba 650 kalorií na 100 gramů. Doporučená dávka jsou tak maximálně dva para ořechy denně.

Významnou složkou para ořechů jsou i hořčík, vápník, zinek, měď, fosfor a selen, z nichž poslední jmenovaný je zde zastoupen v opravdu významném množství. Právě díky obsahu selenu se para ořechy považují za výjimečné.

Listová zelenina

Proti nachlazení účinně pomáhají také vitamíny A, E, B6, rozhodně nesmíme opomenout ani důležité prvky jako je železo, kyselina listová a zinek. Tyto potřebné látky najdeme v potravinách v bohatém zastoupení, například vitamín E v paprice, kukuřici, rajčatech, obilných klíčcích, oříšcích, špenátu a luštěninách.

Ovoce a zelenina

Existují však i další potraviny s vyšším obsahem vitamínu C, například jahody a červené papriky. Vitamin C můžete získat také z mnoha zelených druhů zeleniny, jako je brokolice nebo špenát. Vitamin C je obzvláště superstar pro nachlazení a viry, protože pomáhá podporovat imunitní systém a zkracuje dobu zotavení. Plody ovoce také obsahují flavonoidy (flavonoidy jsou organické chemické sloučeniny, které najdeme ve všech zelených potravinách, ovoci, zelenině a bylinkách. Chrání buňky před volnými radikály, brání růstu nádorových buněk, posilují imunitní systém a působí preventivně proti srdečním chorobám, jedná se o silný antioxidant, který může snížit zánět).

Silný kuřecí vývar

Pokud je vám špatně a nedokážete pozřít nic jiného než tekutiny, vsaďte na kuřecí vývar. Sůl zadrží vodu v těla, zelenina dodá potřebné vitamíny a minerály a kuřecí maso bílkoviny, které pomáhají tělu při zotavení.

Pokud se vám ale neuleví během několika málo dní, svěřte se pro jistotu do péče lékaře.

Zdroj: bezhladoveni.cz (odkaz), zeny.cz (odkaz), lekarna.cz (odkaz)

O autorovi – Lukáš Erlebach

Autorem obsahu je známý kuchař a propagátor zdravého stravování ve svém pořadu “Zdraví na talíři“. Připravuje tradiční pokrmy levně, jednoduše a z dostupných surovin.

Přidat na Seznam.cz

Hovězí gulášek

ARCHIV ČLÁNKŮ
Follow Me