Zírání dětí na obrazovky může být i prospěšné. Stačí vědět, jak na to

V dnešní době většina dětí a dospívajících tráví svůj čas na mobilních telefonech, počítačích, televizích a tabletech. Pandemie koronaviru tomu samozřejmě nepomohla, protože rodiče museli chodit do práce a děti byly samy doma nejdříve na online výuce a následně se musely zabavit na celé odpoledne, takže zase hrály hry na mobilu. Podle vyjádření psychologů však ne všechny aktivity u obrazovky jsou škodlivé.

Foto: Pixabay

Zajímavé je, že ještě před dvaceti lety měl mobilní telefon jen velice malé procento lidí. Nyní se již svůj život bez těchto technologických vymožeností neumíme představit. Záliba dětí v mobilních telefonech a tabletech je pro rodiče velice výhodná – nemusí dětem vymýšlet program na celý den a alespoň si trochu odpočinou.

Na druhou stranu již mnoho let varují psychologové a doktoři právě před vysedáváním před obrazovkami, a to hned z několika důvodů. Jedním z nich je určitě pohybová pasivita – jde o to, že při sledování filmů a hraní her většinou sedíte. Podle varování Světové zdravotnicé organizace je nedostatek fyzické aktivity jedním z hlavním globálních zdravotních rizik.

Foto: Pixabay

Dětství a dospívání je pak obdobím, kdy tělo rychle roste a vyvíjí se kognitivní funkce. Dítě si zároveň formuje své návyky a životní styl. Děti do dvou let věku by pak neměly s obrazovkou přijít do styku vůbec. U předškoláků je doporučovaná hranice 60 minut denně. U dětí školou povinných je pak tento čas o něco málo navýšen.

Problém je v dnešní době hlavně v případě online výuky, kdy děti sedí i osm hodin denně u obrazovek. Podle analýz však předškolní děti tráví u obrazovek v průměru alespoň tři hodiny denně. V školním věku pak tento čas narostl na pět hodin volnočasových aktivit před obrazovkou mimo povinnou školní docházku. Spolu se školní docházkou není problém dosáhnout až deset hodin před obrazovkou.

Je však obtížné přesně formulovat důsledky sledování svítivých obrazovek. Jisté však je, že vzhledem k pohybové pasivitě a nedostatku spánku, že takové dítě má zvýšené riziko vzniku obezity a případně i vyšší úmrtnost. Zároveň americké studie prokázaly, že děti konzumující obsah na elektronických zařízeních trpí o mnoho častěji úzkostmi a depresemi. Zároveň psychologové zaznamenali i nižší schopnost sebeovládání, problém ovládnout vlastní emoce či neschopnost soustředit se na zadaný úkol.

Foto: Pixabay

Jak používat obrazovky zodpovědně?

Nejde však tento problém paušalizovat a „čas strávený u obrazovky“ brát jako nemoc. V praxi totiž hlavně záleží na tom, jak tento čas dítě stráví a jaký obsah konzumuje. Podle psycholožky z Vaderbilt University, Georgene Throsethové, platí jednoduchá rovnice, kdy se děti lépe učí od osoby reálně přítomné v místnosti než od osoby na obrazovce.

Rodiče pak nejčastěji využívají technologické prostředky k zabavení ratolesti před tím, než uvaří večeři nebo si vyřídí pracovní e-maily. Přitom podle psychologů stačí, aby si rodiče s dětmi povídali, o tom, co vidí, co se na obrazovce odehrává. Není zapotřebí s nimi obsah konzumovat. Pro rozvoj dítěte to však bude mít zásadní vliv. Podle výzkumu měly děti, se kterými rodiče probírali dění na obrazovce větší míru empatie, soběstačnosti a dokázaly lépe identifikovat emoce.

RADY PRO RODIČE

  • Zajímejte se – zajímejte se o to, co vaše dítě dělá, které aplikace využívá, jaké webové stránky navštěvuje nebo co sleduje za seriály.

  • Povídejte si – povídejte si s dětmi o tom, co viděly nebo co se tím naučily

  • Poučte děti o manipulacích a klamavých reklamách – děti jsou snadným cílem marketingových specialistů i hackerů. Proto je lepší, když jim vysvětlíte, jak reklamy a sociálně sítě funguje, co je jejich cílem a jak manipulují s chováním lidí.

  • Staňte se vzorem – děti velice rády sledují, co jejich rodiče dělají, proto jim musíte být vzorem i co se týče používání moderních technologií.

  • Naučte dítě pracovat s technologiemi cíleně – nejde o to dát dítěti mobilní telefon nebo tablet a nechat ho, aby si hodinu hrálo. Můžete dítěti ukázat, jak se dají na internetu vyhledávat informace. Můžete například připravit společnými silami projekt. Většina dětí si myslí, že umí tyto technologie používat. Opak je však pravdou. I studenti gymnázií mají problém se základním ovládáním počítače, protože znají jen hry a YouTube.

  • Chraňte své soukromí – děti by měly být poučeny o zásadách bezpečnosti, poznat sexuální predátory, lákavé nabídky, atd. Zároveň mají zvláště dospívající tendenci sdílet naprosto celé své soukromí na sociálních sítích, což také není správně. Proto je potřeba jim vysvětlit, co je možné sdílet a co nikoliv.

  • Spojte se se světem – technologie mohou být dobrým úkrytem pro introverty, ale zrovna tak nás mohou propojit prakticky s celým světem. Ukažte svým dětem, jak mohou komunikovat a udržovat vztahy i na dálku.

Dalším faktem je, že mimo filmy a sociální sítě jsou na mobilních telefonech i hry. Podle Václava Mertina, psychologa z Univerzity Karlovy, je v mobilních zařízeních k dispozici neuvěřitelné množství didaktických her a cvičení. I tyto hry by však neměly děti hrát samy, ale rodiče by se každopádně měly zajímat, co hrály a co se jim na tom líbilo.

Hlavně upozorňuje Václav Mertin na to, že z výchovného hlediska je nepřijatelné, aby děti měly mobilní telefon zakázaný při jídle a rodiče neustále sledovali nějaká videa či příchozí SMS. Nic se ale nesmí přehánět, protože rodiče, kteří chtějí mít pod kontrolou každou jednu minutu, svým dětem škodí. V takovém případě se totiž děti nemají šanci naučit zodpovědně a smysluplně používat digitální technologie.

Zdroj: SeznamZprávy.cz (odkaz)

O autorovi – Lukáš Erlebach

Autorem obsahu je známý kuchař a propagátor zdravého stravování ve svém pořadu “Zdraví na talíři“. Připravuje tradiční pokrmy levně, jednoduše a z dostupných surovin.

Přidat na Seznam.cz

Hovězí gulášek

ARCHIV ČLÁNKŮ
Follow Me