Jak uspat dítě? Zaručený návod krok za krokem

Každý, kdo má dítě ví, že jeden z největších problémů je ho uspat. Dítě je totiž schopné brečet i několik hodin v kuse a pro rodiče, kteří jsou nevyspalí a nevědí, jak ho uspat to může být skutečně katastrofická situace. Poradíme vám nějaké tipy, jak tento problém s uspáváním konečně vyřešit.

Foto: Pixabay

Ohledně uspávání panuje několik „zaručených rad“ a mýtů, které nemusí být vždy ideální. Začněme třeba u oblíbeného nošení na rukou a chození. To sice s velkou pravděpodobností zabere, ale v budoucnu toho můžete i litovat. Dítě si totiž na to zvykne a jinak než v náručí vám již nebude chtít usnout.

Stejný případ je nechat dítě usnout při kojení. Kojení je dosti náročné na záda matky a po půl roce kojení je matka zralá na maséra místo toho, aby držela další hodinu prso v pusince dítěte. Dítě si na to zvykne a bude to vyžadovat pokaždé, ale jednou nastane situace, že matka nebude moct. Zde pak nastává jednoznačný problém. Zkrátka se stanete otrokem svého dítěte.

Foto: Pixabay

Nechat dítě brečet, dokud neusne?

Někdo prosazuje teorii nechat dítě vybrečet, dokud samo neusne. Tato metoda sice také funguje a dítě vám spí v postýlce, ale vezměte si to z pohledu dítěte. Leží v posteli a zoufale brečí s pocitem strachu a beznaděje tak dlouho, dokud vyčerpáním neusne. Nikdo z nás by asi s pocitem totální bezmoci, strachu a nejistoty usínat nechtěl.

Nezapomínejte na základní potřeby

Dítě, když je ještě v těle matky, má pocit bezpečí, protože slyší tlukot jejího srdce, slyší její dýchání a také cítí její teplo. Po narození je ale v novém prostředí, které děťátko děsí. Proto musíme dbát i na jeho základní potřeby, a to je přebalit, nakrmit a pochovat nebo chytit za ruku. Dítě musí cítit vaši blízkost.

Pokud ho tedy položíte do postýlky a držíte za ruku, dítě usíná v postýlce, ale s úsměvem a spokojené. Nikoliv s pocitem strachu a opuštěnosti. Dítě pak je i celý zbytek dne vyrovnanější a klidnější a uspávání již nebude ani pro jednoho z vás žádná tragédie. Tento moment je dokonce tak důležitý, že pokud dítě vaši přítomnost postrádá, může být v budoucnu neklidné.

Zaveďte dítěti pevný režim

Stanovit pevný režim je těžké i pro nás, dospělé lidi, natož pro dítě. Dítě se ale musí naučit, že má v určitý čas snídani, oběd, večeři a že má po koupání a nočním krmení vždy jít do postele. Dítě si na to zvykne a nebude pro něj uspávání stres, protože již od koupání bude na to čekat. Některé matky jsou natolik liberální, že i dítě, které nemá rozum, nechávají rozhodnout, kdy půjde spát. To se vám ale může vymstít, protože v budoucnu se třeba rozhodne usínat až ve dvě hodiny ráno.

Jak nejlépe uspat dítě krok za krokem?

  • Zaveďte správný režim od začátku – na usínání musíte myslet celý den, protože již odpoledne je dobré si s dítětem hrát a různými aktivitami ho unavovat, aby vám po vykoupání a posledním krmení jen lehlo do postele a usnulo.

  • Zhasněte – dítě potřebuje mít temnější prostředí, aby si uvědomilo, že již žádné hraní nebude

  • Ztište vše a vypněte televizi – ideální je, když dítě umístíte do místnosti, kde bude ticho a klid, protože jakýkoliv zvuk ho může rušit. Nepočítejte s tím, že by vám pravidelně usínalo třeba u zapnutého fotbalu.

  • Chyťte ho za ruku – nechte dítě hezky v posteli, ale zároveň nezapomínejte, že dítě musí mít pocit vaší přítomnosti. Ideální je, pokud máte dětskou postýlku vedle své a můžete si tak lehnout vedle sebe, aby dítě mělo i oční kontakt.

  • Buďte sama v pohodě – využijte uspávání dítě, jako krásné společné chvilky, během kterých můžete trochu vypnout. Pokud budete sice u dítěte, ale budete neustále něco hledat na mobilním telefonu, tak dítě určitě pozná, že se mu nevěnujete a že nemá vaši pozornost. Dítě chce totiž vás, maminku a tatínka. Když budete v klidu vy, tak bude v klidu i dítě a lépe usne.

Pomůcky pro usínání

Nesnažte se rozhodně dítě fixovat na nějaké materiální věci a pomůcky pro usínání. Může totiž nastat situace, že pojedete na dovolenou, kde tyto pomůcky nebudete mít a rázem je z dovolené snů noční můra. Daleko lepší je dítě zvyknout na vás, jakožto na rodiče, protože za nedlouho se naučí usínat i samo.

Někomu dobře funguje i použít tak zvaný bílý šum, což může být hluk ze spotřebičů, jako je fén nebo zvuk tekoucí vody. To není špatné, protože to je uklidňující a výhodou je, že internet je plný těchto uspávacích zvuků, které si můžete vzít i s sebou kamkoliv. V některých případech může ale být náročnější odnaučování od těchto zvuků v budoucnu, ale s tím se musí počítat.

Zdroj: idnes.cz (odkaz)

O autorovi – Lukáš Erlebach

Autorem obsahu je známý kuchař a propagátor zdravého stravování ve svém pořadu “Zdraví na talíři“. Připravuje tradiční pokrmy levně, jednoduše a z dostupných surovin.

Přidat na Seznam.cz

Ovocný svařák

AUTOR: TVORBAWEBU.TOP

DALŠÍ ČASOPISY

IT pro Tebe

ARCHIV ČLÁNKŮ
Follow Me