Grilování je velice oblíbenou společenskou činností. Bývá to hlavním bodem rodinného setkání, pikniku či nejrůznějších večírků. Výhodou je, že grilovat se dá prakticky cokoliv a kdekoliv. V reálu ale není jedno, jak se ke grilování postavíte, protože můžete mít dobré a chutné jídlo, které bude i zdravé nebo “očouzené” jídlo plné karcinogenů.

Při grilování je nejvíce nebezpečné, když vám šťáva a tuk z masa a zeleniny kapají na rozpálené uhlíky, kde dojde ke spálení a přeměně na karcinogeny. Tyto karcinogenní páry pak stoupají zpět k masu a zelenině a v podstatě ji konatminují. Naštěstí víme, jak se dá připravit chutné a zdravé grilované maso.

Řešením je třeba grilovaci rošt či grilovací deska. Ta totiž umožňuje přenos tepla, ale zároveň odvádí šťávu a tuky mimo rozpálené uhlíky. Jedinou nevýhodou, která u grilovacího roštu či desky může nastat je špatný odvod šťav. Jakmile totiž maso pustí šťávu a zůstane v ní ležet. Okamžitě se ukončuje proces pečení a začíná proces dušení. Maso ztvrdne a pro změknutí ho musíte dvě hodiny dusit. K nám do redakce se dostala na testování grilovací deska od Mevy, takže jsem poměrně zvědavý, jak si povede v našem redakčním testování.

Tato deska má rozměry jako malá pizza, takže nějakých cca 34 cm. Vzhledem k tomu, že se ve vaření poměrně vyznám, jsem již měl možnost vyzoušet několik podobných produktů. Vždy byl ale problém s tím, že to byla v podstatě jen rovná a plochá pánev, kde maso a zelenina pustí šťávu, ve které se maso dusí. Jediný rozdíl tak je v tom, že zdrojem tepla není elektrika, ale gril.

Chcete-li však dosáhnout autentického zážitku z grilovaného masa, musíte mít grilovací desku prohnutou směrem nahoru. Vývojáři z Mevy toto posunuli o úroveň výše a k prohnutí přidali i odtokové kanálky, které zařídí, že veškeré tekutiny zkrátka stečou mimo maso a zeleninu.

Dalším problémem je, že tato šťáva se i na grilovací desce může připalovat vlivem trvalého a vysokého tepla. Proto je zde umístěná praktická odtoková výpusť. Jinými slovy je zde malý špunt, pod který můžete dát třeba nějakou misku. Grilovací deska je naštěstí o trošku větší než gril, takže tato sběrná nádoba nemusí být přímo na grilu, ale klidně mimo.

Po grilování je velice dobré přelít tuto šťávu do kastrůlku, svařit a přidat plátek másla. Rázem máte výbornou šťávu. Nesmíme také zapomenout zmínit, že grilovací deska je opatřena nepřilnavým povrchem, což je také velká výhoda. Určitě není příjemné, když se vám ke grilovací desce maso přichytává.

Jako poslední bych uvedl váhu. I když je tato grilovací deska až překvapivě lehká, umím si ji představit na narozeninovou oslavu, párty, piknik či sešlost kamarádů, ale pro své rozměry bych ji asi do přírody pod širák nebral. Nicméně na grilovačky je naprosto super. Budete mít možnost grilovat o něco zdravěji a chutněji. Za naši redakci tak mohu zodpovědně tuto grilovací desku doporučit. Rád bych toho napsal více a podrobněji, ale nic jiného mne nenapadá. Pokud vás něco zajímá, napište do komentářů a rád vám odpovím.

Zdroj: uživatelské testování Žádný Špeky, informace poskytnuté společností Meva