Foto: Žádný Špeky, autor: Lukáš Erlebach

Nyní se z tohoto kravína stalo muzeum dřevosochání, kde se dokonce pravidelně pořádají i různé workshopy. Samotný kravín stojí přímo na návsi a je velice dobře značen. Mimo to na návsi bývá každoročně i nádherný živý betlém se skutečnými živými zvířaty. To je ale na jiný článek.

Dneska jsme se vydali na středně dlouhou a nenáročnou cestu vedoucí od starého kravína až do Jablonce nad Jizerou. Tato cesta se nazývá tématicky „Stezka dřevosochání“ a jsou na ni rozmístěny umělecká sochařská díla, která si můžete prohlédnout v naší fotogalerii. Jedná se o fyzicky nenáročnou trasu, kterou můžete absolvovat i s dětmi nebo sportovními kočárky.

Auto jsme tentokrát nechali na návsi ve Františkově. Můžete ho nechat i v Jablonce nad Jizerou a sem dojet třeba autobusem. Půjdeme od starého kravína směrem nahoru do lesa po žluté turistické značce. Všimněte si prosím, že za kravínem je vytesaný v nadživotní velikosti úchvatný betlém. Postupujeme dále po žluté.

Na začátku cesty je trochu stoupání, ale rázem to přechází jen na mírný kopeček. Po cestě vidíme již výše zmiňované sochy, ale musíme také obdivovat nádherné výhledy jako z pohádky. Proti nám se rozprostírají kopce s malými políčky a historickými roubenkami. Dnes je naštěstí modrá obloha, takže naše idylka je naprosto dokonalá.

Zhruba po jednom kilometru dojdete na tzv. Sachrův hřeben nebo jak se zde také říká na křižovatku „Na Vrších“. Na této křižovatce se nachází malý foodtruck, kde si můžete dát točené pivo, nápoje či párek v rohlíku. Je tu i turistický přístřešek a místa k sezení. Odtud je nádherný výhled pro změnu na Rokytnici nad Jizerou.

My ale pokračujeme dále po červené směrem k dalšími turistickému rozcestníku nazvaném „Na Stráži“. Jde se po krásné asfaltové cestě vhodné i pro kočárky či kola. Zde si můžete vybrat, zda půjdete rovně do Jablonce nad Jizerou, nebo si ještě trochu zajdete a půjdete se podívat na nově zrenovované vyhlídky na vrcholu Stráž. Odtud je nádherný pohledu do údolí, kde se rozprostírá Rokytnice nad Jizerou.

Na tuto vyhlídku se podíváme spolu někdy příště. My jsme se ale mezitím ocitli na Končinách, což je už část obce Jablonec nad Jizerou. Dojdeme na první asfaltovou křižovatku a zde odbočíme vpravo. Nyní již nemůžeme odbočit špatně, protože po této silnici půjdeme z prudkého kopce až do Jablonce nad Jizerou

V momentě, kdy budeme ve městě, odbočíme doleva z kopce dolů a ocitneme se na hlavní silnici mezi Harrachovem a Vrchlabím. Celá cesta nám zabrala asi 90 minut, protože jsem si zastavoval a kochal se nádhernou krajinou. Nicméně délka je asi pět kilometrů a je to bezproblémový terén. Tento malebný kout přírody mohu rozhodně doporučit.